Miniloma

Päätimme tehdä pienen perheloman helmikuun harmauden keskelle ja lähdimme koko perhe risteilemään punaisille laivoille. Meidän aikuisten edellisestä varsinaisesta risteilystä on useampi vuosi aikaa ja tyttärelle risteily oli ensimmäinen laatuaan, joten risteily tuli mielestämme hyvään ajankohtaan.

Mietimme myös päivä Tukholmassa-risteilyä, mutta totesimme että helmikuun loskainen sää ei ehkä siihen kuitenkaan ole paras mahdollinen, vaan kauniista Tukholmasta ja sen nähtävyyksistä kannattaa ottaa kaikki irti kesällä tai loppukeväästä, kun tarjonta on laajempi, sää suosii ja tytärkin vähän vanhempi kiertämään Junibackenit sun muut.

Risteilyn ajankohdaksi valitsimme perjantailähdön, siten olisimme takaisin kotona jo lauantai-iltana ja vielä olisi viikonloppua jäljellä sunnuntain verran ennen arkeen paluuta. Kumpikaan meistä aikuisista ei ollut aiemmin ollut Viking Gracella, joten päätimme varata matkan kyseiselle laivalle.

Koska mukana oli yksi alle kaksivuotia, jolla on säännöllinen nukkumaanmenoaika, emmekä halunneet siitä reissun takia poiketa, ensimmäinen ilta meni käytännössä hytissä. Syötiin kevyt iltapala ja mentiin oikeastaan melkein samantien nukkumaan laivan lähdettyä. Päätettiin miehen kanssa mennä nukkumaan samaan aikaan tyttären kanssa, sillä tiesimme että seuraavana päivänä pitäisi jaksaa istua pallomeren reunalla ja leikkiä leikkihuoneessa.

Olimme etukäteen varanneet meriaamiaisen sekä lounaan. Tytär heräsi lauantai-aamuna virkeänä seitsemän aikaan, lähes samaan aikaan kuin normaalisti kotonakin. Muu porukka ei ollutkaan sitten ihan niin virkeä. Nukuimme miehen kanssa molemmat koko yön huonosti, jokaista kahahdusta kuunnellen. Tytär nukkui yksin alasängysssä, emme olleet ottaneet mukaan lainkaan matkasänkyä. Nukuin itse toisessa alasängyssä ja vahdin ettei tyttö tipu omasta sängystään. Kotona hänellä on käytössä jo juniorisänky, mutta siinä on kuitenkin pienet laidat varmistamassa ettei hän tipu sängystä Laivan sänky on puolestaan korkeampi ja laidaton, joten oma yöni meni käytännössä siihen, että korjailin tytön asentoa pitkin yötä, kun hän alkoi olla liian lähellä reunaa tai retkotti jo puolittain sängyn laidan yli. Lisäksi omaa, katkonaista unta häiritsi kovaääninen ilmastointi sekä pysähtyminen Maarianhaminassa.

Aamulla lähdettiin aamupalalle siis yhden virkeän taaperon ja kahden unisen aikuisen voimin. Meriaamiainen osoittautui hyväksi ja laivan aamupalojen tapaan runsaaksi. Olimme onneksi sen verran ajoissa liikkeellä, että saimme syödä alkuun rauhassa ennen kuin suurin ryntäys aamupalalle tuli ja paikka täyttyi ihmisistä.

Päivän kulutimme lähinnä lasten leikkihuoneessa istuen ja seuraten erästä innokasta pallomeressä seikkailijaa, mutta ehdimme kiertää myös shoppailumaailman ja tuhlata rahaa sinne sekä käydä lounaalla buffetissa, iltapäiväkahvilla sekä ennen laivan saapumsta takaisin Turkuun vielä syömässä uudelleen. Pohdimme ennen lähtöä, että varaammeko buffetlounaan vai -päivällisen ja päädyimme lopulta lounaaseen. Valinta osoittautui ihan hyväksi ratkaisuksi, sillä ihmisiä oli lounaalla melko maltillisesti ja saimme syödä aika rauhassa ja lisäksi laivan buffetruokailun tietäen, nälkä ei juuri enää ollut illalla, vaikka lounas onkin hieman suppeampi kuin päivällinen.

Olimme jo etukäteen varautuneet siihen, että reissu toteuteaan tyttären ehdoilla, mutta aika leppoisasti se loppujen lopuksi sujui. Leikkihuoneessa vierähti tovi jos toinenkin, mutta pääsin mm hetkeksi myös yksin shoppailemaan, kun mies jäi pallomeren ääreen vahtimaan lasta.

Lisäksi tytär nukkui lounaan jälkeen reilu kahden tunnin päiväunet hytissä, joten meno ei äitiynyt loppuiltana ihan mahdottomaksi. Rattaat meillä oli mukana, mutta päiväunien nukkuminen rauhassa hytissä oli ehkä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin rattaissa nukkuminen jossain kahvilan nurkassa. Varsinkin kun uni näytti maistuvan, sillä normaalisti kotona hän ei ihan noin pitkiä päiväunia nuku. No, ainakin äiti sai reissussakin aikaa vähän neuloa. Päiväunien aikana nimittäin syntyi yksi neulottu vauvan junasukka.

Laivalla olisi ollut tarjolla jos minkälaista ohjattua ohjelmaa lapsille Ville Vikingin johdolla, mutta meidän puolitoistavuotiaalle hitti tuntui olevan pallomeri. Aika vähästä noin pieni tulee tyytyväiseksi. Ville Viikinki toki nähtiin, harmi vain ettei äiti ollut hereillä ja tajunnut että olisi pyydetty vaikka yhteiskuvaan. Lapsille suunnattu ohjelma oli ehkä kuitenkin vähän vanhemmille lapsille tarkoitettu, tai siltä ainakin omasta mielestä mm. limboamiskilpailu tai karkkibingo kuulostivat. Ehkä sitten ensi kerralla, kun ikää tyttärellä on vähän enemmän ja pelkkä pallomeri ja leikkihuoneen lelut ei enää riitä viihdykkeiksi.

Kotiin lähdön koittaessa istui ainakin takapenkillä tyytyväinen mutta väsynyt reissaaja. Tyttö nukahti matkalla kotiin autoon ja normaalista poiketen oli niin väsynyt, että hänet oli helppo siirtää suoraan omaan sänkyyn jatkamaan uniaan.

Minilomasta jäi koko perheelle hyvä fiilis, laivalle taidetaan ehdottomasti vielä joku kerta lähteä uudelleen.

2 kommenttia

1. Vinks. Laivayhtiöltä voi varausta tehdessä pyytää irtolaidan sänkyyn. Käsittääkseni myös matkasänkyjä ja pottia on tarjolla. Seuraavalla reissulla äitikin toivottavasti saa unen päästä kiinni!

2. Kiitos vinkistä! Matkasänkyä harkittiin, mutta päätettiin olla ottamatta, sillä se vie kuitenkin niin paljon tilaa hytissä, varsinkin kun meillä oli ne rattaat mukana.